Vilket gymnasium?
06.07.2017
Hej! Jag undrar om man kan börja i ett gymnasium som är längre bort från var man bor. Det finns ett gymnasium här jag bor, men jag skulle inte helst vilja vara där. Finns det någon möjlighet att börja i ett gymnasium som är längre bort, t.ex vasa? Var skulle jag då bo, för jag kan ju inte sitta i buss i flera timmar per dag .

Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.07.2017
Hej, visst kan man gå i ett gymnasium som inte ligger i ens hemkommun. Det är många som vill se något annat efter nian, träffa och lära känna nya människor och se sig om lite. Dessutom finns det ju lite olika linjer vid olika gymnasier som då också lockar ungdomar från alla håll. Det kan vara svårt med bostad, men inte omöjligt. Det finns lägenheter till uthyres varje dag på olika forum. Sen finns det ju också studielägenheter via Voas, de har lägenheter på flera ställen i stan och billigare än på den fria marknaden. Men du får ju studiestöd och bostadsbidrag då du inte bor hemma. Men det är efter att barnbidraget slutat, alltså då du fyllt 17 år. Före det får du tyvärr inget. I Vasa kan man också kolla med Evangeliska folkhögskolan, ibland kan man få hyra rum på deras internat.
Du har nog rätt i att du inte kan åka buss flera timmar varje dag, det blir ohållbart. Men hyra lägenhet går nog bra om du kommer överens med dina föräldrar att det är ok. Ni kan boka tid till närmaste Fpa och gå genom vad du skulle få för bidrag så är det lättare att se på lägenhet sen då man vet vad man har att röra sig med.
Sen kan du ju höra dig för ifall det kanske finns andra från samma håll som du som tänkt sig till tex Vasa. Det är alltid lättare att hitta en lite större lägenhet som man kan dela med någon än att hitta en etta som man kan ha ensam.
Prata med din studiehandledare när skolan börjar igen. Det finns alla möligheter och man ska inte vara rädd att prova på. Man kan ångra sig senare i livet om amn inte följt sitt hjärta. Om det inte sen känns bra, går det alltid gå att komma hem tillbaka och fortsätta i den skolan.
Sommarhälsningar från ungdomsinformatören Sanna