vita prickar på ollonet och i rumpan
18.01.2023
Hej, jag har märkt här en dag att jag har fått vita prickar på snoppen och i rumpan vet inte vad det här är men det oroar mig. snälla hjälp! viten

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.01.2023
Hej,
Det är jättesvårt att veta vad det är för prickar bara på basen av det du skriver. Spontant så tänker jag att det kan vara helt vanliga talgkörtlar. På penisen finns inget undergudsfett vilket gör att de talgkörtlar som finns under huden syns ganska bra. Och så är det på ALLA, så om det är talgkörtlar så skall de alltså finnas där och det är helt normalt.
Om du skulle ha haft oskyddat sex så borde man utesluta könssjukdomar, men på basen av det du skriver så får jag uppfattningen att du inte har haft det så då är det inte aktuellt i ditt fall.
Har du några symtom av prickarna? T.ex. att de kliar eller svider? OM du har symtom från dem så tycker jag att du skall ta upp saken med din skolhälsovårdare så att ni kan boka en läkartid.
Jag föreslår att du följer med en stund och ser om prickarna ändrar. Men min gissning är att det är helt "vanliga" talgkörtlar. Men om det oroar dig så är det alltid bäst att gå och tala med skolhälsovårdaren eller boka en läkartid eftersom jag som sagt inte kan ge något säkert svar bara på basen av din text.
Kram,
Tessi