Bra prepkurser?
04.12.2014
Hej!
Vilka prepkurser finns det till medicinska fakulteten i Helsingfors? Hittade endast en (thorax) men undrar om det finns andra möjligheter och hur jag hittar info om dem.
Undrar också över vad det finns för möjligheter till att studera gymnasie fysik, kemi och biologi för vuxna (är student men skulle behöva tilläggsstudier). Tölö aftongymnasium var det enda jag hittade men där kan man inte studera lång biologi.
Eller kan man ta privatlektioner någonstans? (i helsingfors)
Tack för svar! Minbästavängooglesvekmig
Nuortenelama2

Ungdomsinformatören vid Nuortenelämä.fi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
05.12.2014
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Tack för din fråga. Jag sökte också efter prepkurser, men hittade bara Thorax kursen på svenska.
Du hittar mera info om dem via denna länk: http://www.thorax.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=6&Itemid=6
Borgå folkakademin har tidigare arrangera prepkurs i medicin. Du kunde kontakta dem och fråga om de kommer att arrangera en prepkurs nästa år. Kontakt information: E-post: info@akan.fi, tfn: 019-5769 500.
På finska fanns det mera att välja mellan:
Kolla länkarna:
http://www.mafyvalmennus.fi/laaketieteellinen/
http://www.eximia.fi/valmennuskurssi/laaketiede/kurssit/2120/laaketiede-abi-pitka-helsinki/
http://www.epione.fi/
Du undrade över möjligheter att studera fysik och kemi samt biologi. Tölö aftongymnasie hade kurs i biologi som du också hade hittat. Du kunde också kolla websidan http://www.folkhogskolor.fi/ eller ta kontakt med Finlands Folkhögskolförening kontor: Annegatan 12 A 18, 00120 Helsingfors Tel: (09) 454 2330, fax: (09) 4542 3330 E-post: kansli(ät)folkhogskolor.fi. Folkskolorna brukar ordna kurser i gymnasiestudier också.
Privatlektioner i ämnen hittade jag vissa länkar:
http://matematiikan-yksityisopetusta.webs.com/privatlektioner.htm
http://www.yksityisopetus.fi/ (här kan man söka med ämne)
Du kan säkert kontakta din gamla skola och fråga av lärarna där om de vet någon som ger privat lektioner. Lärarna brukar ha bra nätverk och veta ifall det finns någon bra person som ger privatlektioner.
Önskar dig lycka till med studierna!
Tiina, ungdomsinformatör - www.reimari.info