Butik
14.08.2016
Hej! Jag vill verkligen grunda en egen mysig liten inredningsbutik i framtiden och jobba där på heltid. Har så mycket kreativa idéer! Men hur lönsamt kan det vara? Borde man först utbilda sig och jobba några år och först sen öppna butiken? Och hur går man till väga?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
16.08.2016
Hej, vi ska höra med en kompis som har en egen liten klädbutik, vilka tips och råd hon kan ge dig. Sådär spontant tänker jag att en merkonomutbildning åtminstone skulle vara bra att ha i bagaget.
Mera svar på kommande :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Min kompis som har en egen seconhand affär säger att det viktigaste för dig är att du har en ordentlig utbildning i grunden. Om det sen är inredare, eller möbeltapeserare, eller kanske något inom sömnad. Beroende på vad som ligger dig närmast om hjärtat. Men något praktiskt som har att göra med inredning.
Det kan vara rätt så svårt att ha en egen affär idag då allt finns att köpa på nätet och dessutom finns det en hel del billigt på marketarna. Ett bra tips som hon ger är att du kanske kunde köpa in begagnade grejer och fixa till dem själv och göra dem personliga. Då skulle du inte behöva ut med några stora summor i dyra lager och dessutom skulle kunderna få personliga saker hos dig som kanske bara finns i ett exemplar. Inte så illa :)
Om man ska ha en egen affär så ska man också ha koll på vad som är på kommande, vilka trender och vad som blir på mode. Om man måste köpa in dyra saker brukar det oftast vara minimi order på tex 6 st av varje eller något liknande och det gör att det hastigt blir frågan om ganska mycket pengar.
En av de viktigaste sakerna att ha på klart är bokföring. En bokföringsbyrå kan också hjälpa till när man ska starta sitt företag.
Patent och registerstyrelsens sidor hittar du också bra och nyttig information om vad du bör tänka på. Men allt sånt lär du dig om du börjar med att gå en merkatil utbildning.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna som haft egen kosmetologsalong i 27 år och vet att livet som företagare inte alltid är en dans på rosor :)