Fel val?
03.01.2016
Kommer man ens ha tid att plugga till nånting annat än vad jag utbildar mig till nu?
Går snart ut skolan och ska börja arbetslivet. Känns sisådär med jobbet just nu... Jag går yrkes förberedande så jag har igen behörighet till högskola. Det ända är ett ämne med det räcker inte.
Jag är orolig och mår nu dåligt över mitt val. Vet inte om jag kommer trivas så mycket ändå med det kommande yrke.
Jag vet inte som sagt om jag kommer ha den "tid" att plugga till annat. Det är så mycket man bör ha för det mesta.
Vad tycker ni? Är det bara att leva livet med det yrke jag har?
// körd kille

Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.01.2016
Hejsan, Nu skriver du inte vad det är du studerat nästan klart, så jag har lite svårt att säga så mycket om ditt val.
Men jag kan förstå att du känner stress över att börja jobba och kanske märka att det inte alls var vad du hade tänkt. Men om du är inne på slutrakan med studierna så ska du iaf göra klart och sen kan du höra dig för om det finns kurser eller något som du kan komplettera med ifall du inte vill börja jobba eller kanske inte hittar ett passligt jobb.
Om man ska byta yrke och studera något annat så tar det förstås en del tid, men oftast kan man nog jobba samtidigt som man läser vidare till något annat. Det finns nog en hel del vuxenutbildningar att välja på och de brukar vara uppbyggda så att man ska kunna jobba samtidigt.
Det är helt normalt att känna sig stressad och undra om man valt rätt, men ge ditt yrke en chans innan du bestämmer dig för att läsa vidare till något annat. Man behöver aldrig stagnera och tänka att det är för sent eller att man måste leva med det man valt, man har alltid chansen att göra något annat. Så länge det finns liv finns det hopp :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna som just inlett studierna mot min femte examen och det går hur bra som helst :)