Jätteviktig fråga!!
27.08.2016
Hej!
Det här är verkligen jätteviktigt för mig, så snälla svara så snabbt ni kan! Förlorar man sin studieplats fastän man söker till en annan utbildning? Jag ska nu börja studera på en utbildning, men är rädd att det inte är vad jag verkligen vill utan att det bara var ett säkert kort. Är det möjligt för mig då att läsa in mig till ett inträdesprov för en annan skola under studietiden? Förlorar jag min studieplats till utbildningen jag nu går till om jag söker till en annan nästa år?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.08.2016
Hej!
Nej, du kan inte förlora din studieplats på en utbildningsinstans bara för att du söker till en annan instans. Du kan bara förlora den om du säger upp studieplatsen själv. Och får du den nya ska du såklart säga upp den gamla, för man torde inte kunna ha två fulltidsplatser samtidigt (i vissa fall kan man kombinera, men det kan vara praktiskt besvärligt). Men det står dig alltså fritt att söka vartsomhelst närsomhelst. Fast det kan såklart påverka antalet poäng du får till den nya antagningen att du redan går en utbildning, det kan du kolla upp före. Däremot kanske du kan få kurser från den gamla till godo i den nya utbildningen, men det beror både på ämnena och kursfodringarna. En annan sak du kan göra är att redan nu plocka kurser under året inom den nya utbildningen, tex via Öppna Universitetet eller om det finns möjlighet att läsa det nya ämnet som biämne, som du kan få till godo sedan.
Ett mellanår då man studerar "fel" ämne behöver alltså inte alls alltid vara bortkastat, utan kan ge en tid att förbereda sig och bättre hitta sin väg i livet. Och kanske ge lite mer tid att njuta lite extra av studielivets ofta entusiastiska inledning utan att störa ambitionen inför framtiden alltför mycket ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott