Jobb utan service
08.09.2016
Hej! Har sökt runt en hel del på vad man kan få för jobb som ung och utan utbildning men det enda som kommer upp är inom service branschen alltså typ resturang, café. Och jag klarar inte av sociala sammanhang med mycket människor (socialfobi). Vad finns de då att välja på? Känns bara som att man måste va så social på exakt alla jobb men tänk om man inte är lagd åt de hållet. Tycker bara de är så jävla orättvist.
Skulle typ vilja jobba som er eller som BRIS. De är min dröm Hopplöst

Ungdomsinformatören Sanna svarar
13.09.2016
Hej gulle vännen <3
Jag kan tänka mig att det känns som att man ska vara si eller så för att passa in i olika jobb. Och det är ju trist, egentligen så finns det inga sådana människor. Vi är alla olika och det ska vi vara glada över, tänk va trist om alla skulle vara exakt likadana. Det finns helt säkert en perfekt plats för dig också, nu gäller det bara att hitta den. Har du funderat om du kanske ändå kunde tänka dig att gå något sorts utbildning eller kurs? Det är ju alltid lättare att komma sig in på olika arbetsplatser tex genom en praktik eller liknande. Nu vet jag ju inte vad det finns i din hemkommun då du inte bor inom vårt område, men det finns ju säkert någon form av yrkesvägledning eller liknande. Man kan göra olika tester för att få fram vad som skulle passa för ens personlighet.
Jag har en kompis som jobbar som yrkesvägledare som jag ska fråga lite tips och råd av. Jag återkommer med mera svar till dig.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej
Jag jobbar som Studie- och yrkesvägledare och ska nu försöka ge dig lite tips och råd. Det första och viktigaste är att du behöver skaffa dig någon form av utbildning. Annars blir det lite så  att man får ta det som erbjuds. Nu skriver du inget om detta, men har du gått nån sorts utbildning eller vad har du gjort efter grunskolan? Jag menar bara om det finns något som kunde gå att bygga vidare på. Genom ett personligt samtal skulle det vara lättare reda ut både det ena och det andra, så jag skulle rekommendera att du tog kontakt till en Studie- och yrkesvägledare i din hemkommun, antingen på KomVux eller på en gymnasieskola. Med tanke på din ålder skulle jag rekommendera att du vänder dig till KomVux. Du skulle vilja jobba som Decibel eller inom BRIS.  Jag hade spunnit vidare på det. Du vill jobba med människor/hjälpa människor, men kanske mer som en rådgivare tex via telefon. När det handlar om att hitta jobb ex via Arbetsförmedlingen, så kan det ju handla om att du behöver hjälp av en sakkunnig person. Jag håller annars med om att många jobb utan krav på utbildning hamnar i kategorin café och restaurang. Men det finns även möjlighet att jobba typ inom lagerhållning också, samt i vissa fall inom industrin, där de genomför interna utbildningar. Mitt hetaste tips är dock att du faktiskt söker upp en Studie- och yrkesvägledare på Komvux, alternativt på en gymnasieskola. Jag tror att du skulle behöva få träffa någon som kan hjälpa dig att komma vidare. Hoppas du blev något klokare.
Hälsar Kaj