Speciallärare
10.07.2016
Hej! Om ett år så blir jag färdig med min grundexamen och efter det så har jag planerat att studera vidare. Jag har aldrig haft något jag riktigt vill bli men jag har tittat på olika utbildningar och jag funderade på bla speciallärare. Eftersom jag inte är student är det ens möjligt att slippa in då jag bara har en yrkesexamen? Vart är det möjligt för mig att komma in och vart måste man ha gått gymnasie? Lolita

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
12.07.2016
Hej,
När jag kollar antagningskraven till Åbo Akademi så står det nog att man kan söka in utan studentexamensbetyg. Man är behörig som studerande även om man har avlagt en yrkesinriktad grundexamen som omfattar minst tre år. Men för att vara helt på det säkra så ska du nog prata med din egen studiehandledare om det här när skolan börjar.
Utan studentexamensbetyget kan du söka in till tillexempel yrkeshögskolan. I Vasa finns Novia som är på svenska och Vasa yrkeshögskola som i huvudsak är finskt men har några svenskspråkiga utbildningar. På Novia finns det såväl vård och det sociala området som den tekniska sidan så utbudet är ganska stort.
Läs in dig lite på vad det finns för alternativ och så tycker jag att du ska prata med din studiehandledare då skolan börjar igen och fundera med henne på att söka in till speciallärarutbildningen sen då det är dags för gemensam ansökan i vinter igen :)
Hälsningar,
Alexandra