Barnmorska
14.03.2019
Hej!
Jag går i gymnasiet på ettan och har börjat fundera på vilket yrke jag vill ha. Barnmorska är ett alternativ men jag tror inte jag har någon möjlighet att bli det. Vilka ämnen behöver man skriva i studenten för att slippa in någonstans och bli barnmorska? Måste man ha lång matte? Jag har kort matte. Var kan man studera till barnmorska på svenska i finland? Måste man gå på universitet?
Tacksam för svar. Vetinte

Ungdomsinformatör Ida svarar
19.03.2019
Hejsan!
Du har självklart möjlighet att börja studera till barnmorska. Du skall absolut satsa på det om det är det du vill studera och jobba med. Du måste inte ha lång matte, kort matte räcker nog. Skolframgången tas nog i beaktande och man får poäng för sina prestationer, men man får mest poäng i urvalsprovet. Det finns mera info på länken här nedanför om antagningsgrunderna.
Man kan studera till Barnmorska i Vasa, vid Yrkeshögskolan Novia. Man kan också studera till Barnmorska i Helsingfors, vid Arcada. Båda går på svenska.
Här kan du läsa mer om antagningsgrunderna för Barnmorska vid Yrkeshögskolan Novia.
Lycka till!
Kram, Ida