Corona
01.07.2020
Hej, jag undrar om corona kan smitta genom badvatten? Alltså exempelvis om man badar i samma pool eller vattendrag som en smittad? Tänker främst på badhus och stränder, ska man vara försiktig eller finns det ingen chans att det smittar så? Corona

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2020
Hej,
Den information jag hittade om saken gäller främst stränder. I de utlåtande som myndigheterna har gjort om saken så anses risken vara liten att smittas genom att man är på samma badstrand. Samma rekommendationer gäller på stränder som på alla andra ställen, d.v.s. om man känner sig sjuk så skall man stanna hemma, man skall hålla god handhygien och komma ihåg säkerhetsavståndet till andra.
I t.ex. simhallar är det lite annorlunda eftersom man då t.ex. rör vid dörrhandtag/ledstänger och rör sig i ett slutet utrymme, men om alla människor tar sitt ansvar även där så är risken ungefär samma som på andra ställen (t.ex. butiker eller gym) där man vistas i samma byggnad.
God hygien, rätt host- och nysningsteknik och säkerhetsavstånd så kan man minska risken att smittas.
Kram
Tessi