Film & tv
06.05.2019
Hej, jag går just nu en yrkesutbildning och känner inte helt att jag är rätt. En dröm jag haft vääldigt länge är att få jobba inom film/tv, antingen bakom eller framför kameran, bägge delar lockar något enormt. Men här i Österbotten känns det inte riktigt optimalt att bo och inte finns det ju någon sån utbildning här, finns det ens svenskspråkig film&tv utbildning i Finland eller måste man söka sig till Sverige/Norge etc? Känns som att detta är endast en dröm väldigt långt bort med tanke på var man bor och vilken linje och skola jag går på nu men jag har under flera år haft tanken på detta och det känns som att det är det enda som genuint intresserar mig av alla utbildningar o jobb i världen.. Dagdrömmaren

Ungdomsinformatör Ida svarar
08.05.2019
Hej!
Vad roligt att du funderat på att börja studera inom film och tv. Det finns faktiskt två utbildningar vid Yrkeshögskolan Novia i Jakobstad, medianom och scenkonstpedagog. Dom är kanske inte direkt inom film och tv, men liknande.
Yrkeshögskolan Arcada, Helsingfors, har flera utbildningar inom Kultur och media.
Här kan du se utbudet på utbildningar inom film och tv (bland annat i Sverige, men också i andra länder).
Du nämner att detta är något som du drömmer om, och det är självklart att du skall sikta mot dina drömmar. Det finns inget måste att det du studerar just nu måste du jobba med resten av ditt liv, så begränsa inte dig själv på grund av det. Det kan vara en fördel att ha fler utbildningar inom olika områden, då har du flera möjligheter sen.
Hoppas du hittar någon utbildning som verkar intressant, har du fler frågor är det bara att skicka in! :)
Hälsningar Ida