Gymnasieval
28.02.2019
Jag vet inte vad jag ska göra!? Jag ska snart ha GEA och jag är osäker på vilket gymnasiet jag ska välja. Alltså, att jag ska till gymnasium är säkert redan, men nu till själva "dilemmat". Jag har fokus på fyra olika gymnasium. Ena är ett special gymnasium med fokus på naturvetenskap, något jag är intresserad av, där har jag också mina gamla barndomsvänner. Ett annat är det närmast mig, där ska min ena bästa vän börja, så då får jag trygghet till det gymnasiet. Det tredje har en flyglinje, något som jag verkligen vill gå på. Men jag är ganska osäker på ifall det är värt att betala den dyra terminsavgiften på 700€ få jag inte är 100% säker på att jag vill satsa på flygindustrin... Det sista gymnasiet är bara allmänt bra och låter trevligt! Har varit på studiebesök till alla dessa och efter det så har jag fått mer ångest, "jag måste välja rätt gymnasium" tänkande. Hur ska jag kunna välja? Ska välja i mars nångång. Är även intresserad om att studera turism, men axxells utbildning är inget alternativ tyvärr pga problem med boende på helgerna där. Och för de andra utbildningarna med turism som jag sett så måste man vara 18. Massa ångest och problem!! Beslutsångest inför gymnasie

Ungdomsinformatör Ida svarar
01.03.2019
Hej!
Jag kan förstå att det känns jobbigt när det finns flera alternativ och när man får beslutsångest. Tänk det som så att du testar på, du kan ju absolut inte på förhand veta att det kommer att vara ett bra val. Det vet du först efter en tid när du börjat utbildningen/gymnasiet, så ta ingen stress över det att du måste göra rätt beslut och att du skulle behöva veta att det är rätt beslut. Om det sen känns som att det gymnasie som du valde inte var det rätta, så har du fått reda på det och kan sedan se efter om du kan byta  eller om det finns andra alternativ.  Det går alltid att lösa saker och ting.
Om du vill så kan du ta kontakt med uppsökande ungdomsarbetare. Du kan endera maila, ringa eller kontakta dem via Facebook. Dom finns för att hjälpa. Du kan även prata med din studiehandledare om saken.
Andas ut och ta inte för stor stress, det löser nog sig! :)
Hälsningar Ida