Hur ska man göra
17.08.2018
Hej, mitt drömyrke är att arbeta med musik, men rapp uppskattas inte särskilt mycket i detta lilla land, och jag vet inte hur jag ska gå till väga för att bygga ett rykte, få uppmärksamhet och få tag på en studio där jag kan spela in samt producera musik. Jag är dessutom 14 år och vet inte om jag ska satsa på att gå en musiklinje i gymnasiet eller om jag ska ta den säkra vägen och gå teknik? Tvåminem

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.08.2018
Hej Tvåminem!
Jadu, det här är väl den eviga frågan: ska jag följa min dröm eller ska jag ta det säkra före det osäkra? Det har folk frågat sig i alla tider, men ännu har ingen hittat det ultimata svaret på den frågan. Det finns liksom inget rätt och fel. Och vet du, jag har inte heller det sanna svaret att ge dig. Jag kan bara ge dig mina tankar, erfarenheter, inställningar och åsikter - så ta dem för vad de är, bara en människas vinkel på saken. Någon annan du bad om råd kanske skulle säga något helt annat.
Jo, det talas ständigt och jämt om att alla kan bli vad de vill bara de jobbar för det och att alla borde vi följa våra drömmar. Men i praktiken är det oftast svårare och mer komplicerat än så, såklart. Världen är inte så svartvit att man skulle kunna lova att om du bara följer dina drömmar, så blir du lycklig. Som tur är, så är världen inte heller så svartvit att du inte skulle kunna bli lycklig om du inte satsade på din dröm om att bli rappare. Man kan bli otroligt lycklig av att läsa teknik också, eller åtminstone med det jobb man sedan får på basen av det yrkesvalet, den familj man sedan bildar, den ort man väljer och bo på osv. Eller kort sagt: det är inte bara rappare som är lyckliga. Och vet du vad det bästa är? Man kan bli både och! Man kan exempelvis jobba med teknik på dagarna och rappa på kvällarna! Åh, fantastiska värld - du behöver kanske inte välja!
En vanlig fälla när det gäller drömmar är kanske just att man drömmer så väldigt stort, tex att bli världskänd rapartist. Och eftersom 99% av alla rappare förblir okända eller relativt "små", så faller man så väldigt långt ner när man blir besviken. Så att drömma handlar kanske också om att behålla en hälsosam inställning. Nu menar jag inte att du ska skippa tanken på att bli rapartist, utan snarare kanske koncentrera dig på vad det är i rappandet eller rapmusiken som du älskar. Utgår du från att varenda liten rap du drar i duschen, varenda egen låtslinga du lägger upp på YouTube osv är ett plus, en guldkant, en vinst i livet, så kommer du att både vara lyckligare - och eventuellt till och med nå längre. Klart att du kan ta de chanser som bjuds, tex uppträda på en lokal Open Stage Night för att det KANSKE skulle kunna leda till något mer, men glöm inte att njuta där i duschen när du sjunger (rappar). Det är där du blir lycklig idag, även om du kanske också blir lycklig på en stor scen framför tusentals fans en vacker dag i framtiden. Här kan jag bara inte låta bli att tänka på Eminems "Lose yourself"-text. Han ville så mycket att han var olycklig en stor del av tiden på vägen mot framgång. Visst, han hade mycket annat svårt emot sig också, men samtidigt kanske det var just musiken som tog honom igenom de svårigheterna?
Nu vet jag ju inte var du bor eller vad du där har för möjligheter att slå in på rap-karriärstigen. Så ta reda på. Vilka möjligheter har du att som fritidsaktivitet syssla med musik eller specifikt rap? Vilka musikskolor finns det på hemorten eller på närmsta större ort? Vilka personer i din närhet skulle kunna hjälpa dig på vägen? En av de mest avgörande faktorerna för att kunna förverkliga drömmar är att själv vara aktiv. Man kan inte sitta och vänta i soffan på att bli upptäckt, utan man måste ta reda på vem man ska prata med, var man borde vara, lägga upp klipp och annan "marknadsföring" om sig själv osv. Så modigt bara, visa framfötterna och så må det bära eller brista. Men åtminstone har du försökt förverkliga din dröm, så även om det inte går som Eminem, så vet du ändå att du försökt och behöver inte ångra något.
Håller tummarna!
Kram, Liselott