Jobb?
04.02.2019
Hej jag är en tjej som är 16 år och tkr om samhällslära, språk, matte & historia i skolan. Vilka jobb skulle passa mig enligt de ämnena? Jag vet redan nu att jag inte har tankar på att bli lärare eller tolk som säjert är ganska typiska svar till denna fråg. Framtiden

Ungdomsinformatör Ida svarar
06.02.2019
Hej!
Bra att du säger vad du inte är intresserad av att jobba med. Här är några tips på yrken som kanske kunde passa dig.
-          Advokat
-          Inom politik (Socialpolitik, Samhällsvetenskaper)
-          Merkonom, tradenom, ekonom (t.ex. Bokförare eller försäljare)
-          Ingenjör (Här kan du läsa mer om vilka olika ingenjörer det finns)
Om du vill jobba med historia så kan du kolla olika valmöjligheter till studier på länken här nedan.
https://www.abo.fi/utbildningslinjer/kultur-historia-och-filosofi/
Hoppas detta gav dig lite idéer på vad du kunde jobba med i framtiden. Lycka till! :)
Hälsningar Ida