modell
01.07.2019
Hej Decibel.
Jag skulle vilja bli modell, hur skall ja gå tillväga? borde man gå på modellkurser och hur mycket kostar det? hur får man jobb? modellintresserad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2019
Hej,
Jag tycker att du skall börja med att kolla upp vilka modellagenturer som finns. Så vitt jag kan hitta så finns den närmaste modellskolan/agenturen i Seinäjoki, Pariss Models, och jag känner naturligtvis inte till deras verksamhet men de verkar iaf ha verksamhet och inte bara en hemsida. Enligt deras hemsida ordnar de också castingtillfällen på olika ställen,t.ex i Vasa.
Hur mycket och vad det kostar varierar säkert mycket från ställe till ställe, så jag tror att det lönar sig att kolla upp lite olika ställen och vad de faktiskt livnär sig på, om deras modeller faktiskt anlitas någonstans eller om hela firman går runt genom att ta in pengar av såna som hoppas på att bli modeller.
Jag tror att du helt kallt skall sammanställa ett mail som du kan skicka runt till olika agenturer där du presenterar dig själv och hör efter om deras verksamhet. Det kostar ju ingenting att höra sig för och man vet aldrig vilka dörrar som kan öppnas :)
Kram
Tessi