Rädd
04.07.2020
Hej! Jag har på min mellangården fått en massa skav sår och jag har väldigt ont och har nu på senaste fått en svidande/brännande känsla. Har även haft ovanligt mycket flytningar som är gryniga och luktar lite. Försöker tvätta mig med enbart vatten och ha luftiga trosor men då jag rider x antal hästar per dag så blir de lätt att man får skavsår/ blir otroligt svettig och varm osv. Mitt anal gör också ont och kliar otroligt mycket också och aldrig haft de så innan + att de börjar svida till på senaste och nästan börjat pulsera, vägrar gå till en gynekolog. Har sex med min kille då och då och vi har vart tillsammans o 2år och inte haft partners innan så sannolikheten för att de är en könssjukdom känns liten. Snälla hjälp ???????? Räddd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.07.2020
Hej,
Det låter som att ditt underliv är ordentligt irriterat. Det är en fördel att ni inte har haft sex med någon annan, för då kan vi utesluta könssjukdomar.
Du skriver att du rider mycket, och precis som du skriver så leder det lätt till irritation och skavsår i underlivet. Jag föreslår därför att du skulle köpa tjocka (de billigaste är oftast de tjockaste) bindor som du använder då du rider. Detta för att trycket skall fördelas lite annorlunda i underlivet och att det skall fungera lite som en stötdämpare. Då du inte rider skall du gärna gå i väldigt luftiga kläder - precis som du skriver att du gör.
Från apoteket kan du köpa mediciner (t.ex. Vagisan, Vagi-C, eller vagi care) som du använder enligt föreskrifterna. Oftast är det en tablett som du lägger in i slidan till natten, och iland en salva som du kan använda också dagtid. Tanken med dessa skulle vara att få slidans pH värde normalt igen, så att du skulle slippa flytningarna. Det är sannolikt att skavsåren gör att pH värdet blir fel, och att detta i sin tur leder till flytningar, klåda och irritation. Det kan också röra sig om en svampinfektion - då kan du använda en salva som heter Canesten.
Om du och din pojkvän har oskyddat sex så skulle det vara bra om han inte fick utlösning inuti dig eftersom sperman ytterligare kan störa bakteriefloran i ditt underliv.
Du skriver att det kliar vid din ändtarmsöppning och det tror jag beror på att din hud är torr, och att du eventuellt har skavsår och sprickor även där. Du kan smörja det området med babyolja. Fördelen är att sår och sprickor i underlivet läker snabbt bara de får möjlighet till det.
Om dessa knep inte hjälper så tycker jag att du skall ringa till preventivrådgivningen. Du skriver att du vägrar gå till en gynekolog - och det kan ingen tvinga dig till heller, men det kanske skulle vara bra att i så fall ta en bakterieodling för att kolla upp vad problemen beror på. Hälsovårdaren/barnmorskan kan då lägga en remiss åt dig så kan du gå till laboratoriet och lämna ett prov.
Men testa först själv hemma att få ordning på saken.
Kram
Tessi