Sexolog
13.10.2018
Hej! Jag undrar var i Finland man kan studera till sexolog. Jag förstod att det finns en ettårig utbildning nånstans men har ingen aning om vart. Jag studerar för tillfället till socionom och sexolog skulle ju vara drömyrket för mig. Dröömin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.10.2018
Hej.
Så roligt att du har hittat ditt drömyrke. Det är ett väldigt givande område att jobba inom, och någonting som påverkar alla människor, hela livet. I finland kan man för tillfället endast studera till sexolog på finskt håll. Oftast börjar man med att studera till sexualfostrare (eller sexualrådgivare, beroende på vad man har för examen från förr) Denna utbildning tar 1 år. Sedan kan man studera vidare till sexualterapeut (1 år) och till sist till sexolog (1 år). Beroende på vilken utbildning man har så kan man göra lite olika saker, så det kan ju hända att du inte behöver "go all the way" utan märker att det t.ex. "räcker" med sexualrådgivar- eller terapeututbildningen.
Sexposäätiö i Helsingfors ordnar regelbundet dessa utbildningar (ibland även på svenska, beroende på efterfrågan) och om du googlar på det så märker du att kurser ordnas på flera olika håll i Finland, dock inte nödvändigtvis varje år, och priset varierar rätt mycket.
Jag tycker att du skall hålla ögonen öppna och fortsätta planera inför detta drömyrke. Lycka till!
Kram
Tessi