Sjukskötare-företag
10.10.2019
Hej. Tack för en bra hemsida.
Jag studerar till sjukskötare. Jag har jobbat många år inom vården innan detta. Jag har alltid drömt om att ha eget företag.
Funderar nu kring vad/hurdant företag/verksamhet man kan starta eget som sjukskötare.
Det är mycket byråkrati kring vård och sekretess. Har du några tips?
Jag tänker t.ex en massör eller fysioterapeut kan ha egen mottagning eller klinik.
Att starta ett privat boende känns som ett stort första steg. Man behöver ju börja med små steg.
SSK
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
10.10.2019
Hejsan! Tack för din fråga, vad roligt att du funderar på att bli företagare! När man startar ett företag inom vården så är det två delar man måste ta i beaktande. Den första delen är själva företagsgrundandet, och dessa rutiner är desamma oavsett vilken typ av företag du startar. Du får hjälp från din lokala nyföretagarcentral (Dynamo, Vasek, Concordia osv.) med affärsidé, affärsplan, att analysera risker och möjligheter  osv.
Den andra delen är de lagar och regler som gäller specifikt din bransch. Dessa har jag tyvärr inte personlig erfarenhet av, så det är nästan bäst att du kontaktar en som redan fungerar som företagare inom branschen. Du får säkert hjälp av nyföretagarcentralen även med denna fråga.
Här finns en massa nyttig info som du kan ta del av:
https://www.uusyrityskeskus.fi/wp-content/uploads/2019/04/SUK_perustamisopas2019_RUOTSI_verkkoon.pdf
Lycka till!
Hälsar Cecilia