Speciallärare/förskolelärare
17.08.2019
Hej!
Kan man slippa in till speciallärare trots att man endast gått närvårdare+ kombi?
Är lite osäker på vad jag vill bli men ett andra alternativ är förskolelärare vad har de för lön i gemförelse med tex klasslärare?
Och till vilken itvidling ska man söka för att bli förkolelärare? Vidarestudier

Ungdomsinformatör Ida svarar
04.09.2019
Hej!
Skickade vidare din fråga och fick detta som svar:
"Man kan söka till universitetsstudier på basen av yrkesskoleexamen eller studentbetyg, så jag, det är möjligt att börja studera specialpedagogik med den bakgrunden.
För att bli förskolelärare skall man antingen gå utbildning för småbarnspedagoger (barnträdgårdslärare) eller klasslärare. Bägge blir behöriga att jobba med förskoleelever. Behörig småbarnspedagog med förskolebehörighet (om förskolan är knuten till dagvårdsverksamheten i en kommun) blir man efter en kandidatutbildning (ca 3 år). Klasslärare ansvarar för förskoleverksamheten i kommuner där förskolan är knuten till skolan, och behörig klasslärare är man efter avlagd magisterexamen (ca 5 år). Lönen kan säkert lärarfacket FSL mer om, det vågar jag inte uttala mig om."
Hälsningar Ida