Vad kan man satsa på?
30.01.2019
Hej jag är en tjej som är 15 år och jag har börjat tänka på vad jag ska arbeta som i framtiden särskilt nu när man ska börja välja kurser till gymnasiet! Vilka arbeten passar en som gillar historia, samhälls, matte, språk? Och vilka är jobb med bra löner? Har också funderat på advokat, vad tjänar en advokat per månad både en nybörjare och en som jobbat längre? -Funderande Intressetjejen

Ungdomsinformatör Ida svarar
31.01.2019
Hejsan!
Enligt de ämnen du gillar så kanske lärare inom något av de ämnena skulle passa. Men även också översättare inom nått språk eller något inom ekonomi(merkonom, tradenom, ekonom) eftersom du gillar matte. De finns så otroligt många valmöjligheter inom dom ämnena som du gillar.
Lågstadie- och barnträdgårdslärare – 2300-3800 euro/månaden
Gymnasie-och högstadielärare – 3900-4050 euro/månaden
Universitets- och högskolelärare – 4400-6300 euro/månaden
Löneräknare m.fl. – 2400-2800 euro/månaden
Finansiering, försäkring och redovisning – 2500-3900 euro/månaden
Juridiska specialister – 4500 – 5900 euro/månaden
Här listade jag några av de yrken som jag nämnde. Som du ser så kan lönerna skilja sig ganska mycket, eftersom det beror på var man jobbar och vilket företag. Du kan även se vilka jobb som har högsta lönerna.
Lycka till!
Hälsningar Ida