Varför har jag så liten kuk?
10.10.2018
Hej, jag är lite orolig min penis ha inte växt riktit, jag får inte upp den, jag undrar om det finns något jag kan göra får att få den att växa och gå upp. Pojke, Man, Kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.10.2018
Hej.
För det första - som du garanterat har hört så är puberteten olika för alla, man utvecklas i olika takt och mot ett helt eget mål. Alla ser inte likadana ut då de blir "färdiga", och det innebär ju egentligen att det inte finns något "rätt" eller "fel". Med tanke på din ålder så tror jag nog att din penis kommer att börja växa snart. Det finns egentligen ingenting du kan göra för att påverka tillväxten, det är bara att ha tålamod.
Sen skriver du att du inte heller "får upp den". Jag undrar då om det är så att du inte får stånd alls? Eller är det bara i vissa situationer? OM det skulle vara så att du inte alls får stånd - frivilligt eller ofrivilligt, så tycker jag att du skall ringa hvc och boka en tid till läkaren så att en läkare får ta ställning till saken och eventuellt lägga remisser till lite blodprov. Försök att inte stressa över saken på egen hand, utan ta upp det med en läkare istället. Ingenting blir bättre av att man oroar sig.
Kram
Tessi