Vill slippa in på veterinär
21.08.2018
Hej jag har gått ut gymnasiet den här sommaren och är just nu i militären, jag skulle vilja börja a studera till veterinär på engelska eller svenska nästa höst men problemet är att jag har inte alls så bra betyg eller gått biologi och kemi i gymnasiet som jag antar man borde ha så jag har knappast någon chans att slippa in i finland eller sverige. Finns det några skolor som inte har lika stränga krav för att man ska slippa in till veterinär någon stans i europa? Jag har hört till exempel tartu i estland men vet inte om det fortfarande är lättare att slippa in dit mera. Jag måste göra väldigt bra ifrån mig på inträdesprov ln jag ska slippa in till en sådan här utbildning isåfall. Veterinär för husdjur skulle vara mitt drömyrke. L

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.08.2018
Hej L!
Hm, jo, jag tror också (på basen av tidigare frågor om att bli veterinär) att det kan vara lättare att slippa in till veterinärutbildningsprogram utomlands och på engelska. En avgörande sak verkar vara hur många universitet i det landet som har veterinärutbildningsprogram - tex är det brist på dem i Sverige och därför är det supersvårt att slippa in på de få platserna där. Men jag tror också, precis som du, att man hursomhelst behöver vara bra på biologi, fysik, kemi och matte. Jag kollade just motsvarande fråga men för läkare (och veterinär hör till medicine-yrkena) och där stod att ja, just de här gymnasiekurserna - eller motsvarande - borde man ha gott och kunna bra. Därtill behövde man för läkare göra bra ifrån sig på antagningsproverna. Till vissa universitet skulle man dock skriva en öppen ansökan med motivering till varför just man själv skulle passa så bra som veterinär eller så borde man ha strålande referenser (viktiga människor som rekommenderar en, tex lärare). Jag gissar att mycket av det här stämmer in på veterinär också, men kolla varje universitet med engelskspråkigt veterinärprogram vad de kräver. Här fanns en länklista till vissa länders veterinärutbildningar, https://www.medicaldoctor-studies.com/sv/veterinaerutbildning-utomlands/. Du hittar säkert fler om du surfar runt lite.
Så kanske det skulle löna sig att ta ett mellanår efter milin och läsa mer biologi, fysik, kemi, matte och språk? Det behöver kanske ändå inte vara helt stört omöjligt att studera till veterinär på finska heller, eftersom en stor del av den medicinska delen bottnar i latinska eller engelska termer, även om man är usel på finska till att börja med. Ska man jobba i Finland behöver man nog ha finskan ändå, oavsett var man studerat. Aftonläroverk (kvällsgymnasier) finns tex i Vasa, men där kan man även läsa en del på distans över nätet - ifall du skulle vilja läsa till vissa kurser eller till och med höja studentvitsord. Vissa universitet kan även ha prepkurser eller förberedande undervisning inom medicin som du kan ha nytta av, kolla upp.
Bara för att man har ett lite svagare utgångsläge så behöver man inte ge upp sin dröm. Det kräver mer ansträngning och det kanske tar lite längre än om man skulle gå raka spåret, men livet är så otroligt långt! Det ÄR svårt att fatta i din ålder - lika svårt som om du skulle förklara åt ditt 12-åriga jag hurudan du är nu - men du har faktiskt tid! Jo det tjatas om hur unga med detsamma borde välja yrkesväg och snabbt bli klara för att börja betala skatt, men mitt råd är ändå att ta den tid på dig du behöver.
Kram, Liselott