FINSKA
08.05.2019
Hejsan! Jag går just nu i åttan och har mofi finska. De valde ja i 5an för att jag å lågdatadiet gick i en liten skola och mina ända vänner valde också de. Nu när de har börjat bli svårare fattar jag typ inget mera eftersom min pappa och jag har slutat tala finska. De e jätte pinsamt då ja int kan nå typ å får 7 i alla prov. Ja kan int heller tala flytande finska mera. VA SKA JA GÖRA?!??? HJÄLP SNÄLLA // Tiia

Ungdomsinformatör Ida svarar
09.05.2019
Hej!
Okej, vill bara säga att du har klarat av mofi finska i några år, så bra gjort! Ibland kan man uppleva att det blir motgångar i vissa ämnen, inget konstigt med det. Det är vår nu också och man har ett helt skolår bakom sig, de vill säga sommarlovet är nära. Det kan leda till att koncentrationen inte är den bästa, att man helt enkelt är lite skoltrött. Det finns några alternativ som du kan göra eller fundera över. :)
1.       Prata med din lärare, berätta att du känner att du inte förstår nått och om det finns något du kan göra eller få hjälp med.
2.       Be din pappa prata finska med dig. Prata finska. Det kommer att hjälpa dig.
Ha inte för hög press på dig själv. En 7:a i ett prov är bra. Och mofi finskan är mycket svårare än den ”vanliga” finskan.
Kram, Ida