Fysik eller kemi i studentskrivningarna
14.10.2018
Hej,
Jag går nu tredje året på gymnasiet och måste ju så småningom börja ha på klart vad jag ska skriva på våren. Modersmål och långmatten har jag ställt in mig på, men som tredje ämne hade jag tänkt skriva antingen fysik eller kemi. Problemet är det att jag inte vet vilket som det lönar sig mest för mig att skriva... Jag är inte säker på vad jag ska göra efter gymnasiet men jag har funderat på att söka in till läkare, biolog eller liknande, dessa brukar ju ha åtminstone ett av ämnena som krav.
Nu försöker jag då alltså att komma på vilket ämne som jag skulle klara bäst i studentskrivningarna. Jag har nu gått alla 5 kemikurser, därtill kommer en prepkurs på våren, och jag har så här långt tyckt mer om kemin. Jag har också tyckt att det varit lättare än fysiken, och har också bättre vitsord i den. Men varför brukar de flesta ändå föredra att skriva fysik i studentskrivningarna? Av de som jag känner som både går/gått fysik och kemi har de flesta ställt in sig på att skriva fysik av dessa två, och jag har också hört att kemin ska vara svår, men är den svårare än fysik?
Jag är sedan inte något proffs på någondera av ämnena, jag har godkänt i alla kurserna, men har behövt jobba hårt för att hålla ett bra vitsord. Vad skulle ni rekommendera åt mig? B

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.10.2018
Hej!
Det här var knepigt, för nu har jag inte fått något svar från våra studiehandledare. Men om vi skulle försöka använda logiken? Den egentliga orsaken till att man skriver studentexamen är väl att mäta vad man kan? Sedan finns det olika utbildningslinjer på tredje stadiet som vill att man ska kunna eller vara bra på vissa saker. Så vill man få det yrke eller den examen som de ger, så ska man ju försöka få så bra studentbetyg man bara kan i det de vill att man ska vara bra på. Om det är så att alla de utbildningslinjer du skulle kunna tänka dig att söka till ofta vill ha både och eller antingen eller fysik och kemi, så är det logiska svaret på din fråga att om du bara kan skriva det ena av de ämnena, så skriv det du tror att du är bättre på. Om det skulle vara så att de utbildningslinjer du vill söka till oftare nämner det ena ämnet före det andra, eller överhuvudtaget bara det ena ämnet, så skriv då hellre i det ämnet. Visserligen är det här kanske inte helt tillförlitlig logik, eftersom man ofta säger "fysik och kemi" just precis i den ordningen. Om du vill forska mera i vad de olika utbildningslinjerna kräver, så sök gamla inträdesförhör och kolla hurudana frågor där finns. De flesta universitet och yrkeshögskolor brukar lägga upp gamla inträdesprov på nätet.
På frågan huruvida kemin ska vara svår i studentskrivningarna, så kanske du kan fundera med egen studiehandledare om det? Se, jag har i alla fall för mig att inget ämne i studentskrivningarna egentligen ska vara lätt eller svårt - det ska alltså inte vara så att tex engelska alltid är förhållandevis lättare än andra ämnen, alltså att de skulle kräva mindre i just det ämnet än i andra. Så kanske det är mera egen kunskap och förmågor som avgör om det känns svårt eller inte? Kanske även hurudan lärare man har i ett visst ämne kan påverka hur hens studerande tycker att ämnet känns?
Lycka till sedan, oavsett vilka ämnen du skriver!
kram, Liselott