GYMNASIUM?
30.05.2019
hejsan! Jag är en flicka som är 15 år och älskar gymnastik. Jag undrar om det finns ett gymnasium i Finland eller Sverige eller Norge (helst Finland) där man också skulle kunna träna? Och vilka krav finns det på att komma in och få träna? Ge gärna en länk //Johanna

Ungdomsinformatör Ida svarar
31.05.2019
Hejsan!
Jo, det finns nog en hel del idrottsgymnasium. Det finns ett Idrottsgymnasiet i Vörå, på länken kan du läsa mer om gymnasiet och om antagningsgrunder (lägsta godkända medeltalet är 6.5) och inträdesprovet.
Om du går in på studieinfo.fi och skriver in idrott i söknings rutan, sen söker du. Sen kan du välja i vänstra spalten endast ”gymnasium”. Då kommer det fram alla alternativ som finns i Finland.
På denna länk hittar du olika Idrottsgymnasium som finns i Sverige.
Hoppas detta gav dig lite mer information, lycka till! :)
Hälsningar Ida