Gymnasium i annan stad
17.04.2020
Hej! Jag är 15år och går i 8an. På senaste tiden har jag funderat lite på gymnasier och har kommit fram till att jag vill gå i ett gymnasium i en annan stad men vet inte riktigt hur jag skall få det att fungera praktiskt. Hur får man ett boende efter 9an utan att det blir jätte dyrt? L

Ungdomsinformatör Ida svarar
20.04.2020
Hej!
Vad bra att du börjat fundera på det här redan. :) Du har antagligen något gymnasium som du redan är intresserad av, har du kollat upp ifall det finns något internatboende där? Eller om det finns något internat i den kommunen/staden? Internaten brukar vara förmånligare än att hyra en lägenhet.
Här kan du läsa mer om vilka stöd du kan få från Fpa - Kela.
Det här är något som du absolut ska ta upp till diskussion med dina föräldrar och fundera ifall dom har några idéer eller tankar - kan t.ex. dom hjälpa dig med ekonomin?
Lycka till!
Hälsningar Ida