Hatar att redovisa
18.12.2021
jag hatar att redovisa i skolan framför klassen. Blir röd i ansiktet och känner de pinsamt och skakar helt när jag står där framför andra. Vad ska ja gö?? hu

Ungdomsinformatör Kix svarar
22.12.2021
Hejsan!
Det är rätt vanligt att man blir obekväm när man behöver stå framför folk och redovisa, du är absolut inte ensam om det. Kroppen tolkar dessutom ens nervositet som att något ”farligt” kommer hända eftersom man är nervös (det centrala nervsystemet har inte ändrat mycket sedan vi bodde i grottor nämligen) och förstår inte att en redovisning inte är farlig, därför förbereder sig kroppen på ett sånt sätt att man snabbt ska behöva springa iväg eller slåss om fara kommer. Det innebär bland annat ökad blodtillförsel så att man kan bli röd i ansiktet, eller adrenalin så att man skakar. Vilket ju känns besvärligt för den som ska vara framför folk.
Det som man behöver komma ihåg är att man känner dessa reaktioner MYCKET starkare än vad andra ser dem. Så det behöver inte vara att andra lägger märke till samma reaktion som du gör. Speciellt inte om de andra också ska redovisa – då sitter antagligen de också och är nervösa för att göra det, och funderar så mycket på vad de ska säga att de inte märker hur nervös du är.
En sak som kan hjälpa är att aktivt använda sitt kroppsspråk på ett sätt som ”hackar” ens nervsystem och hjärna till att tro att saker är okej. Det här innebär exempelvis att andas djupa långsamma andetag, och att sträcka på sig så man står rakt och stadigt på båda benen med rak rygg och höjt huvud. Att helt enkelt låtsas och försöka stå som att man är självsäker, det ger lustigt nog signaler till en själv att man ÄR självsäker.
För en del kan visualiseringsövningar hjälpa mycket. Alltså att man på förhand mediterar och föreställer sig hur man gör redovisningen, och att allt går jättebra. Man liksom fantiserar genom det som ska hända, med en POSITIV utgång. På det viset kan hjärnan bekanta sig med situationen på förhand och vara mera beredd.
Ibland kan det också hjälpa att adressera situationen, alltså att säga högt för klassen att "ojj, jag känner mig nog nervös nu, får röda kinder haha". För vissa så går det om efter att man sagt det högt, eftersom det man är rädd för ibland är att andra ska märka. Om man själv gör valet att alla märker så är ju liksom den saken överstökad efter det.
Sen är det ju också så att övning ger färdighet, så fortsätt våga pusha dig själv, you got this! :)
Kram, Kix