Hmm
31.01.2019
Vilkq betyg måste man ha för att bli lärare eller jobba på dagis och hurdana löner är det? Måste man gå i gymansiet eller YA?

Ungdomsinformatör Ida svarar
05.02.2019
Hej!
Här nedan har jag satt länken för antagningsgrunderna till klasslärare till Åbo akademi.
https://www.abo.fi/utbildningslinjer/utbildningslinjen-for-klasslarare/
Om du studerar till närvårdare vid YA så kan du jobba vid ett dagis, alternativt också efter närvårdarexamen studera till socionom eller barnträdgårdslärare.
Egentligen är det ingen skillnad om du går gymnasiet eller YA, helt vad du själv tycker är mest intressant.
Lönerna kan variera pga var du jobbar (t.ex. privat eller kommunalt) samt var i landet du jobbar. Lönerna kan t.ex. variera såhär mellan yrken närvårdare: 2400-3300 euro och lågstadie- och barnträdgårdslärare: 2300-3500 euro.
Hälsningar Ida