Hur ska man berätta??
10.07.2019
Hej, jag är en tjej som är 16 år gammal från Närpes. Jag börjar i Närpes gymnasium nu då skolan börjar. Enda sedan jag var liten då folk alltid frågade var man ville bo så har jag alltid vetat att jag inte ville bo i Finland och särskilt nu då med allt skolsnack så har jag börjat tänka på det mera och mera att jag vill studera och bo i ett annat land. Men då är det också det att jag aldrig berättat det till mina föräldrar. Min pappa dog för två år sedan så det är bara min mamma, jag och lillebrorsan. Så jag vet inte hur jag ska berätta det för tror min mamma kommer ta det ganska hårt, särskilt nu då pappa inte lever längre så det blir säkert väldigt ensamt. Har därför då förut tänkt att jag ska bo i Finland pga det men har alltid velat flytta till ett annat land och börja på nytt, nya möjligheter med mera.. men vad ska man säga till sin förälder då man ska förklara? Är rädd för hennes reaktion och så..
Tacksam för svar!
Future:)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.07.2019
Hej,
Visst skulle din mamma säkert känna sig ensam om du åkte utomlands för att studera eller leva, men jag tror ändå att hon tänker precis som de flesta föräldrar - att det är ditt liv och att du måste göra det som gör dig lycklig.
Med tanke på att du börjar i gymnasiet nu så innebär det ju också att du har åtminstone tre år kvar här innan du flyttar iväg, och på tre år hinner mycket förändras. Jag känner inte din mamma, och vet inte hur känslosam hon är. Men kanske du kunde nämna det i något lämpligt sammanhang, bara i förbifarten t.ex. då ni pratar om något visst ställe "Där skulle jag vilja bo". Nämn saken vid det tillfället då ämnet kommer upp, att du gärna skulle bo i ett annat land. Då hinner också din mamma vänja sig vid tanken innan det blir aktuellt.
Jag tycker inte att du skall ta någon stress över saken nu, det är trots allt några år kvar dit, och din mamma vill nog det som är bäst för dig och som gör dig lycklig. Som barn är du ju inte ansvarig för din förälder, och det är jättesvårt att veta vad framtiden för med sig. Försök att hålla din dröm levande och påminna dig själv och din mamma om den med jämna mellanrum. Låt tanken gro och planera framåt. Om det är meningen så kommer det att ske på bästa sätt.
Kram
Tessi