Närvårdar
23.07.2019
Hej! Har nu gått första året i gymnasiet men känner att jag inte riktigt orkar med det.
Min hälsa har blivit sämre av all stress så har funderat att börja kombi närvårdare till höst istället. Eftersom jag har de flesta oblitoriska kurserna i gymnasiet avlagt blir det inte många kurser jag måste gå i kombi.
Men vill efteråt studera till sjukskötare eller hälsovårdare så min fråga är om det är svårare att slippa in med närvårdar examen + kombi än om man enbart bara skulle tagit studenten. (Stress) Stressad gymnasie

Ungdomsinformatör Ida svarar
25.07.2019
Hej!
Skolan kan vara krävande och tung ibland. Det är bra att du tänker på din egen hälsa och funderar över vad du kan göra för att må bättre. Ifall du skulle ha en närvårdarexamen + kombi så försämrar det inte dina chanserna att slippa in till utbildning till sjukskötare eller hälsovårdare. De flesta utbildningar på tredje stadiet har så kallade urvalsprov, som kan t.ex. innehålla skriftlig uppgift, intervju eller diskussion. I urvalsprovet till utbildningen sjukskötare och hälsovård så kan man få mest poäng från urvalsprovet. Det kan finnas de som t.ex. har en andrastadiets examen som byggare som kan söka och slippa in till sjukskötare. Så oroa dig inte över att det skulle försämra dina chanser att slippa in.
Sjukskötare, Yrkeshögskolan Novia
Hälsovårdare, Yrkeshögskolan Novia
Välj den utbildning som känns bäst för dig. Ta hand om dig!
Kram, Ida