Novell
29.03.2019
Hej! I skolan på Modersmål (svl)så ska vi skriva en egen Novell. Jag fattar inte vad en Novell är så kan ni för klara vad en Novell är? Tack för svar! Noveller

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.04.2019
Hej.
En novell är helt enkelt en kort berättelse. Det finns egentligen ingen regel på hur lång en novell skall vara, den kan vara allt från 2-100 sidor. Till skillnad från böcker så brukar novellerna bara fokusera på en enda handling, och huvudpersonerna brukar inte beskrivas lika ingående som i en bok - och därför behöver inte heller noveller vara så långa.
Om du behöver tips på hur du skall skriva din novell så kan du googla på "skriva novell", så får du hjälp.
Kram
Tessi