6 månader med mens
09.05.2022
Jag har haft mens ända sen slutet av oktober tills slutet av april vilket gör att jag blött i 6 månader ibland lite mindre ibland lite mer. Min mens före denna varade 2 månader, och före det i 3 veckor. jag tyckte redan det var jobbigt men senaste halvåret har det varit så jobbigt att inte kunna göra någonting. Sista veckan av min mens blödde jag mer än jag någonsin gjort och fick ibland flera gånger om dagen ”blood clots” lika stora som när man sätter ihop pekfingret och tummen. det gjorde mig extremt obekväm och rädd. Jag skulle vilja gå på någon sorts piller så att jag inte måste gå igenom det här igen när min mens börjar speciellt inte eftersom jag nu bara kan anta att den kommer att hålla på ännu längre, men jag har hört så otroligt många dåliga saker om p piller och liknande och dessutom så talar Jag inte om mens och sånt med någon inte ens min mamma och jag tycker det skulle vara sjukt jobbigt att fråga henne om det men jag vet bara inte vad jag ska göra, kan jag få hjälp/råd? En typ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.05.2022
Hej,
Det låter verkligen jobbigt att blöda så länge och så mycket som du gör. Jag tycker att du skall boka tid till preventivrådgivningen så att de får undersöka dig. Det att man blöder mycket/länge behöver inte betyda att någonting är "fel", men det kunde ändå vara bra att kolla upp att allting ser ut som det ska, och att överväga att börja med t.ex. p-piller för att göra blödningarna lite mer hanterliga.
Det talas mycket om de negativa effekterna av p-piller och det är klart att p-piller inte passar alla och att det finns nackdelar med dem - men precis som med alla andra mediciner så måste man väga för- och nackdelar emot varandra. I ditt fall så tror jag att de skulle minska dina blödningar både ifråga om mängd och antal dagar du blöder, vilket skulle underlätta för dig. Huruvida du vill äta p-piller är ju helt och hållet ditt eget beslut, och det är ingenting du måste ha någon annans tillåtelse till - men det är inte heller någonting du kan bli tvingad att göra. En del av kritiken som riktas mot p-piller är lite överdriven, så samma sak gäller här som med allting annat - man måste inte tro på precis allting man hör. Många saker skylls på p-piller (humörsvängningar, viktuppgång, sexuellt ointresse) som inte nödvändigtvis handlar om p-pillren utan mer om det skede i livet som man befinner sig i.
På basen av din ålder så kan du själv boka en tid till preventivrådgivningen och gå och diskutera saken med dem, och efter det kan du avgöra om du vill börja äta p-piller eller inte. Kontaktuppgifterna hittar du på nätet. Jag vet att det kan kännas pinsamt att ringa och prata om en sådan sak, men kom ihåg att de talar om mens och p-piller ALLA dagar, så för dem är det inte det minsta pinsamt.
Många kramar,
Tessi