Äggledarinflammation?
09.08.2020
Hej, jag tror jag har äggledarinflammation. Mina flytningar har blivit gul/grön aktiga och de luktar väldigt illa, de har även ökat. Jag har haft ont i nedre magen i några dagar och trodde först det berodde på att min mens skulle börja, men den kom aldrig och nu är den cirka 1 vecka sen. Jag har aldrig haft oskyddat sex heller, så jag borde ju inte ha någon könssjukdom. Är rädd att berätta detta för mamma eftersom hon tror jag är oskuld, är också rädd för att gå till gynekologen. Vad tycker du jag ska göra? och är detta farligt?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
10.08.2020
Hej,
Det låter som om du fått en bakteriell obalans i underlivet. Så länge dununge har feber, ska du inte ha någon inflammation. Får du feber, behöver du uppsöka vården direkt!
Du kan köpa ett receptfritt medel på apoteket. Gå in på apoteket och gå till intimhyllan, be om hjälp att hitta medel för bakteriell obalans i underlivet. Efter avslutad behandling ska symptomen bli bättre, om inte kan du behöva receptbelagda läkemedel, och då uppmuntrar jag dig att prata med mamma eller själv kontakta en gynekolog. Mamma kommer inte att tycka det är konstigt alls, en bakteriell obalans är faktiskt mycket mycket vanligare hos oss kvinnor än svamp är. Man behöver inte ha haft sex för att då en bakteriell obalans.
Kram!
Malin Wiik-Norrman