Allt kring preventivmedel
23.06.2020
Jag och min pojkvän sedan ett halvår tillbaka använder kondom just nu. Dock tycker vi båda att det är lite krångligt med tanke på att vi bara har sex med varandra (tänker på skydd mot könssjukdomar etc) Jag är 15 och han 16. Vad gäller för regler kring preventivmedel såsom ppiller osv? Kan man börja med det utan föräldrars tillåtelse/vetskap?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.06.2020
Hej,
Ja - dina föräldrar behöver inte veta om att du börjar med ett hormonellt preventivmedel, och jag tycker att det är ett betydligt bättre alternativ att börja med dem än att slarva med användningen av kondom. Ring till preventivrådgivningen på din hemort och boka en tid så får ni gå igenom vilka alternativ som finns.
De flesta föräldrar vill sina barns bästa, och de "regler" de har handlar om att barnen skall vara trygga och må så bra som möjligt. Men p-piller är ett säkrare alternativ än kondom, så jag tycker att det är ett genomtänkt beslut att börja med dem - och jag tror att din mamma skulle hålla med.
Kram
Tessi