Ångest av att se snygga skådespelare med partnern
14.04.2021
Hej!
Har försökt googla mig till tips men hittar inget, så därför testar jag vända mig hit.
Mitt (ett av många) problem är att jag blir så himla avundsjuk/får ångest av att se på filmer/serier där det ingår snygga kvinnliga skådespelare då min sambo är med. Då jag tittar själv är det inga problem, men då han sitter bredvid får jag en så himla jobbig känsla i hela kroppen då det kommer en snygg skådespelare i tv-rutan eller framförallt en sexscen. Skulle helst spola förbi scenen eller lägga mina händer för hans ögon. Egentligen känns detta jätte fånigt eftersom jag själv kan tycka skådespelare ser bra ut, sedan är det inget mera med det; och jag vet detta är normalt hos alla. Men det är någon jobbig känsla som kryper inom mig då jag vet han tycker skådespelare är snygga (och dessutom har jag sett hans youtube/instagram historik att han ibland kollar sådana scener igen eller kollar upp dem igen.....). Vi har tittat serier såsom bland annat suits, vikings och game of thrones där det kommer fram aallt möjligt. Hatar även att se serier där de är otrogna mot varandra...
Jag har nämnt hur jag känner för honom, men han säger bara att det är jag som känner så, att han inte har problem alls. Han typ sopar det under mattan och kanske tycker jag är lite konstig, vilket jag också är.
Jag blir gaaalen och önskar att det fanns en lösning på dessa tankar jag har. Ligger väl en hel del i min bakgrund och mina insnöade tankar, men skulle vilja få just dessa tankar svängda och ur vägen.. Problemet ligger väl i dålig självkänsla/självförtroende.. Måste jag vända mig till psykolog/terapeut för detta???
Några tips på hur jag lugnar ner mig och kan tänka som andra normala gör? (: SSK

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.04.2021
Hej,
Det du beskriver är inte speciellt ovanligt, många känner på samma sätt som du, men det går att jobba bort de tankarna om man vill. Det går åt så mycket energi till att vara svartsjuk, och leder till onödiga konflikter.
För det första: du kan aldrig äga en annan människa. Han har rätt till sina egna tankar och fantasier - precis som du. Man blir inte mer sammansvetsade genom att förhindra eller förbjuda sin partner att göra/titta på eller tänka saker - tvärtom är det snarare större risk då att hen börjar se sig om efter mer frihet. Det är helt naturligt att man tycker att människor är attraktiva eller att man kan bli upphetsad av att se på t.ex. sexscener fast man är i ett förhållande - eftersom man är en levande människa. Men det innebär INTE att man skulle uppfatta sin partner som mindre attraktiv.
Försök att vända på saken och tänka på det utgående från dig själv. Då ni tittar på serierna eller på nån film så finns det säkert skådespelare som DU tycker att är attraktiva - men gör det att du tycker att din pojkvän är mindre attraktiv? Betyder det att du tycker att han borde se ut som den skådespelaren eller att han är mindre värd som pojkvän för att du tycker att nån annan är het??  - Antagligen inte, så varför skulle inte samma sak gälla din pojkvän?
Svartsjuka kan till en viss grad vara förståeligt och t.o.m ett gott tecken, men alltid förutsatt att man förstår att personen ändå har rätt att vara sin egen person. I de fall man känner svartsjuka kan man också fatta ett beslut - att antingen ta ut sin dåliga självkänsla över sin partner eller att slappna av och lita på att hen faktiskt tycker om en och vill vara med en. Jag vet att det inte alls är så lätt eftersom svartsjuka inte är viljestyrt - men det är trots allt inte hans fel att du är svartsjuk - för det är normalt att titta på serier/filmer och det är normalt att tycka att andra människor är attraktiva. Han kommer inte att älska dig mindre för att han ser andra vackra människor.
Det fantastiska med att vara i ett förhållande är ju att man varje dag väljer att vara tillsammans med den man är med - inte för att man tvingas vara i det. Jag vet att du också VILL att han skall vara med dig för att han VILL vara med dig - inte för att han måste, så ge honom friheten till sina egna tankar. Han har rätt att titta på serier, vara på youtube eller på instagram - och se på det han vill precis som alla andra - men det betyder inte att du skulle vara mindre viktig.
Kram,
Tessi