Att rida av han
23.06.2020
Hur rider man? Jag och min kille har en del sex, och då ere oftast missionären. Dock brukar vi också göra så att jag är överst och rider han. Dock fattar jag inte hur man gör. Är inte jätte förtjust i att rida men tycker inte det är jobbigt heller så vill göra det för han för han gillar det. Men ska man typ upp och ner? För det funkar inte om inte han ”juckar uppåt” mot mig. Fram och tillbaka funkar, men det känns inte direkt för mig, vilket är lugnt för mig om han har skönt (han gör ju jobbet annars) Så hur rider man? Vad finns det annat för ställningar som inte är allt för avancerat?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.06.2020
Hej.
Det är ganska vanligt att man känner sig lite obekväm med att rida i början. Man har ofta sett hur det "borde gå till" på film, men då man väl är där känner man sig mest naken och obekväm.
Det du skall tänka på är att det inte är en prestation. Det finns inget "rätt sätt" eller "fel sätt" utan du skall helt enkelt röra dig på det sätt som känns skönt för dig. Det kan kännas helt olika beroende på om du stöder dig på armarna eller bara på benen, och om du lutar dig framåt eller bakåt. Egentligen kan du röra dig hur som helst så länge han hålls inuti dig. Och som alltid med sex - du behöver inte göra det snabbt för att det skall verka som att du "vet vad du gör", utan ta tid på dig och känn efter. Det kan också kännas "mera" för dig om han sitter upp. (så att du sitter gränsle över honom men ni båda sitter med ansiktena vända mot varandra.) Då är det främst du som styr rörelserna med dina benmuskler, men eftersom han också sitter så stimuleras ditt underliv på ett annat sätt. Testa dig fram helt enkelt - man har inte sex för att visa vad man kan utan för att känna.
Det är nog närmast en fördel om ni glömmer bort allt ni sett i porrfilmer och istället bara tänker på hur det känns för er. Det är inte meningen att man skall fundera på hur man låter eller vilket ansiktsuttryck man har - för det är inte ett skådespel man håller på med utan sex med en verklig person.
Missionären kan också varieras t.ex. så att ni båda ligger på sida vända mot varandra, då kan ni båda röra er (jämfört med att det mest är den som är ovanpå som rör sig annars.). Eller också kan han komma in i dig bakifrån (då menar jag alltså inte analsex utan vaginalt sex.) t.ex. så att ni ligger på sida och han ligger bakom dig. Känslan är då annorlunda än vid missionären - men om du tycker att det inte känns tillräckligt mycket så kan du/han samtidigt smeka dig med handen.
Njut av att lära känna varandra, och kom ihåg att skydda er så behöver ni inte stressa över den saken.
Kram
Tessi