Bakteriell vaginos?!
18.06.2020
Hej! Jag tror att jag kan ha fått bakteriell vaginos. Har haft tunna genomskinliga och gråvita flytningar. Ibland har flytningarna luktat som de brukar, men sedan ibland har de luktat starkare och inte som de brukar lukta normalt för mig. De illaluktande flyningarna är de ända symptomen jag haft.
Har läst lite på nätet och det verkar som det är frågan om en ganska harmlös sjukdom?! Jag fattar dock inte om man borde behandla den eller inte. Det stod att man är lättare mottaglig för könssjukdomar och infektioner då man har bakteriell vaginos, men jag har aldrig haft sex... Sedan så stod de också att det går över av sig själv inom ett par veckor, utan någon behandling. Så jag funderar vad jag borde göra? Borde jag ringa hvc och kolla upp det och eller borde jag behandla den och isåfall hur? Känns lite pinsamt alltsammans och känner att jag helst inte vill dra in mamma i detta... Tacksam för svar! Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.06.2020
Hej,
Det är inte alltid så lätt att veta varför man plötsligt får problem i underlivet. Men om du t.ex. att simmat mycket eller gått omkring i en fuktig baddräkt så kan det förklara en del.
Du kan testa att behandla det själv. Många gånger beror problemen på att slidan har fått fel pH-värde, och det är någonting det finns receptfria mediciner för på apoteket. Så jag föreslår att du först testar med det. T.ex. Vaginal-Balans, Vagi-Care, Vagi-C eller Vagisan. Det finns massor av olika märken men i princip fungerar de flesta på samma sätt - du lägger in en vagitorie (tablett som läggs i slidan) då du går och lägger dig, och upprepar detta några kvällar. Följ anvisningarna på bipacksedeln.
Om symtomen inte skulle gå över så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen på din hemort. Med tanke på din ålder så måste du inte diskutera saken med din mamma utan kan fatta dessa beslut själv.
Kram
Tessi