Bartolinit
05.05.2021
Hej! Jag har ett problem. För ett tag sedan märkte jag att jag hade en finne i underlivet, vilket jag nog har haft många gånger, men googlade ändå. Då kom "bartlinit" upp, och jag läste vad det var. Det var nog inte det jag hade, men jag blev ändå livrädd när jag läste. Liksom, en körtel i slidan som kan bli lika stor som ett ägg? Tyckte det verkade sjukt obehagligt, även fast det stod att det inte är farligt. Jag har ofta i efterhand oroat mig för att få bartolinit, och det har gått så långt att jag måste undersöka om jag har fått någon inflammation i slidan med hjälp av en spegel för att kunna slappna av. Skulle ni därför kunna berätta lite mer om bartolinit, t.ex. vad man kan undvika att göra för att motverka det och annat sådant? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.05.2021
Hej,
På båda sidorna om slidöppningen finns små öppningar där speciella körtlar (Bartholinis körtlar) producerar ett sekret som skall hålla slemhinnorna fuktiga. Om öppningen till körteln blir tilltäppt så kan det orsaka en inflammation eller infektion som kallar bartolinit.
Man vet inte med säkerhet varför infektionen uppstår, men det är vanligare bland yngre kvinnor än hos äldre, och i vissa fall har man sett ett samband med t.ex. klamydia.
Olika rädslor har oftast ingenting med logik att göra. Jag vet ju att du rent logiskt förstår att bartolinit inte är farligt, även om det givetvis inte är kul för den som drabbas heller. Om du inte har några symtom (smärta, svullnad och/eller rodnad vid slidöppningen, feber) så finns det ingen anledning att oroa dig över just detta. Infektionen är också behandlingsbar, så det är ingenting man lider av resten av livet.
Eftersom man inte vet säkert vad som orsakar det så är det svårt att ge några direkta direktiv för vad man kan göra för att undvika det, men Att skydda sig vid sex och att hålla god (inte överdriven!) intimhygien är antagligen bra även i detta avseende.
Kram,
Tessi