Båten
09.05.2022
Hej! Är en kille på 18 år och ska åka till Sverige med Viking Line. Undrar att när man kommer tillbaka till Finland, räcker coronapass för 2 vaccindoser för att släppas vidare, eller måste jag ha intyg på en tredje dos för att coronapasset ska godkännas??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
En Decibel-expert svarar
10.05.2022
Hej,
Det är något av en djungel att försöka ta reda på vilka anvisningar som gäller för tillfället då man skall resa, så det är bra att man håller sig uppdaterad om det aktuella läget genom att läsa på gränsbevakningens hemsida och Instiututet för hälsa- och välfärds hemsida.
En finsk medborgare har alltid rätt att komma till Finland, men eftersom läget ännu är ganska instabilt med tanke på covid-19 så är det bra att man har alla vaccinationer i ordning.
Jag skickade vidare din fråga gränsbevakningen och lägger in svaret här så fort vi får det.
Tessi
Hej,
Det finns inga inreserestriktioner när du anländer från Schengenländer. Gränsbevakningen kontrollerar inte någon anledning eller orsak när du reser in i landet. Notera dock att alla till Finland inresande ändå omfattas av de skyldigheter som nämns i lagen om smittsamma sjukdomar. Resor och coronaviruspandemin - THL
Kopierat från THL:s sidor:
Intyg
Det är allra enklast och smidigast att resa med coronaintyg. Om du har ett intyg om full vaccinationsserie* eller genomgången covid-19-sjukdom behöver du inte genomgå coronavirustest på gränsen.
Coronaintyg enligt lagen om smittsamma sjukdomar för personer födda 2006 eller tidigare:
vaccinationsintyg, full vaccinationsserie* dvs. i regel två vaccindoser eller
intyg om tillfrisknande, genomgången covid-19-sjukdom för mindre än sex månader sedan eller
testintyg, intyg om ett negativt resultat i coronavirustest som har tagits högst 72 timmar före ankomsten till Finland. Vid inresepunkten fattar hälsomyndigheterna beslut om vilka testtyper av coronavirustest tagna före ankomsten till landet som godkänns. THL rekommenderar att PCR- och antigentest godkänns i samband med ankomst till landet.
*intyget över en komplett vaccinationsserie är i kraft 9 månader. Därefter krävs en boostervaccination. Efter boostervaccinationen är intyget i kraft tills vidare.
Intyget kan ersättas med coronavirustest.
Om du inte har något av intygen ovan, ska du ta ett coronavirustest vid inresepunkten. Du ska även ta ett andra coronavirustest 3–5 dygn efter ankomsten till Finland.
Om du bara har ett test som har tagits högst 72 timmar före ankomsten till Finland, ska du ta ett andra coronavirustest 3–5 dygn efter ankomsten till Finland.
Om du har intyg om en vaccination ska du ta ett andra coronavirustest 3–5 dygn efter ankomsten till Finland.
Coronatest 3–5 dygn efter ankomst till Finland
Med vänliga hälsningar,
Jukka Harmainen
Gränsbevakningsväsendet