Bdbdjdbd
15.05.2022
Hjälp mig, jag tror jag har blivit kär i min bästa vän. Han är så snäll och trevlig. Jag kan prata om allt med honom. Men jag vet inte vad jag ska göra, våra vänner och alla sku tycka att vi är konstiga om vi blev ”officiella” L

Ungdomsinformatör Kix svarar
19.05.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Det är alltid spännande att vara förälskad, men lite extra spännande blir det ju när det är ens vän det är frågan om. Jag har också varit i den situationen (men vi är tillsammans nu så det gick bra, haha). Det kan göra en nervös för att man blir rädd att man i värsta fall ska göra något som kan ”riskera” vänskapen ifall det inte går som man hade tänkt. Men samtidigt är risker för kärlek värda att ta, för det är något underbart som vi alla längtar efter!
Det låter utgående från det du skriver i hemliga rutan att det absolut finns någon typ av attraktion mellan er, annars hade det antagligen inte gått sådär som du beskrev! För det gör man nog inte med vem som helst hur som helst, och speciellt inte sådär länge.
Sen ifall han är intresserad av någon typ av förhållande, så det kan man inte veta förrän man pratat om det... För en del kan det räcka med att man är lite närgången ibland, och man inte är redo att ta det vidare från det. Såna här saker kan kännas lite känsliga att ta upp och prata om, som jag redan sa – man kan vara rädd att det på nåt vis ska riskera vänskapen. Men på samma gång, om ni verkligen är bästa vänner så kan man tänka sig att vänskapen nog håller ett sånt samtal. Det är ju ändå ingenting negativt du känner, utan kärlek, något positivt och vackert.
Jag vet inte om ni har diskuterat det som hände när ni var fulla, eller om det bara ”lämnade på det”? Du skulle ju kunna testa och se hur han reagerar ifall du börjar flörta med honom lite, mer och mer. Sådär som du skulle göra med vem som helst som du var intresserad av.
Sen om du vill så kunde du kanske ta upp det som hände, och säga typ att du har lämnat att fundera på det, och att du tyckte om hur det kändes. Det är trots allt en ganska neutral sak att säga, att du tyckte om hur det kändes. Det sätter inte speciellt stor press på honom att säga det ena eller det andra, men det öppnar samtidigt upp ämnet lite, och visar att du är okej med att diskutera sånt.
Om jag var du så skulle jag försöööka att inte fundera så mycket på vad vänner och andra skulle tycka och inte. Det är DITT liv och DIN lycka som det handlar om, och då måste du få välja partner själv. Allt det där andra faller nog på sin plats med tiden. Och man måste ju inte bli ”officiella” med det samma heller, utan man kan välja att bara hålla det för sig själv ett tag också tills man känner att förhållandet är redo för allmänheten.
Jag önskar dig allt gott, och hoppas att det här blir på bästa vis <3
Kram, Kix