Behandlingshem
01.07.2020
Hej, jag undrar om man vill jobba på ett behandlingshem eller på liknande platser som hjälper unga som har problem, vad ska man gå för utbildning, är det gymnasiet först och vart kan man söka sen och vilka ämnen är bra att satsa på? .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2020
Hej,
Om du går gymnasiet först så har du några år på dig ännu att fundera ut exakt vilken roll du vill ha i arbetsgemenskapen, men både socionomer och sjukskötare behövs på de flesta vårdinrättningar eller behandlingshem för ungdomar. Utöver dessa två finns det olika utbildningar på akademin som kan ge dig "rätt" utbildning för dessa arbetsplatser.
Jag tänker mig att de flesta ämnen du läser i gymnasiet hjälper dig och ger dig kunskap som kan behövas oavsett vad du gör senare, men t.ex. hälsokunskap och psykologi kan ge dig en bra grund att bygga vidare på i dina fortsatta studier.
Lycka till!
Kram
Tessi