Börjar bli desperat.
07.08.2020
Hej! Jag och min kille har nu varit tillsammans i över ett år. Allt har varit super bra och jag trivs verkligen med honom men det senaste halvåret har det liksom inte varit det samma mellan oss på det sexuella planet. Vi har knappt kysst varandra eller hånglat, nästan inget sex alls och det känns inte som att vi har någon fysisk kontakt förutom lite mys, kramar när vi går och lägger oss. Jag har pratat med honom om detta och han säger endast att han inte har haft lust, och han verkar inte förstå hur viktigt det är för mig. Har verkligen börjat sakna att kunna få hångla och ha kul i sängen. För mig är den fysiska kontakten precis lika viktigt som den psykiska och att det är ett sätt att visa att man älskar den andre och uppskattar den. Det blir även värre när vi är ut med andra par och de pussas och gulle gullar, då känner jag mig verkligen så obekväm eftersom jag och min pojkvän inte alls är så. Denna hela grejen har gjort att jag har börjat ifrågasätta mig själv, ifall jag inte är tillräcklig för honom, inte tillräckligt snygg eller kanske han håller på med någon annan. Dessutom så bjuder han inte med mig på sina fester och han brukar inte heller vilja komma med mig och mina kompisar till fester vilket jag tycker är jätte konstigt och jag känner mig alltid jätte ensam när mina vänner har med sina pojkvänner och sitter och myser. Detta är en sak som gör att jag går emot mig själv och mina värderingar och jag vet verkligen inte vad jag skall göra eftersom detta förhållande börjar kännas mer och mer som en kompis relation. Vad skall jag göra? Ska jag endast tänka på mig själv och vad jag vill och då behöva göra slut? Eller övertänker jag endast? Förvirrad tjej
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
07.08.2020
Hej,
Det är väldigt vanligt att man i en relation har olika lust, och att man har svårt att bemöta varandra i varandras behov. Jag hör att ni redan pratar om det, och det är jätte viktigt. Kommunikation, om hur man känner och tänker är viktigt. Dock är det även viktigt att respektera den andra, och lyssna till vad den andra vill och inte vill. Jag hör att du lever i en jobbig situation. Kanske du behöver tänka på dig själv som du säger? Jag hör att det inte bara handlar om det intima, utan att du även på andra plan känner dig osedd.
Du är perfekt precis som du är! Det är absolut inget fel på dig! Du, hela din kropp och ditt jag är bra precis som det är! Lova mig att inte börja tvivla på den biten!
Men det är kanske dags att börja se till dina egna behov? Prata med din kille om det. Och om han vill jobba för det ni har behöver ni göra det tillsammans! Ensam kan man inte upprätthålla ett bra och sunt förhållande. Det viktigaste är att man trivs i sin relation, att man är glad. Och relationer behöver vattnas, precis som en blomma, annars dör den ut.
Kram!
Malin Wiik-Norrman