Förhudsproblem??
01.07.2020
Min förhud fasna bakom ollon dåå ja runka o fick med nöd o näppe tillbaka den över ollonet me lite salva, den blev röd o svullen va ska ja göra? Oroli

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.07.2020
Hej,
Har du tidigare upplevt problem med att din förhud är för trång?
Du skriver att det blev rött och svullet, vilket jag tror att kommer att gå över helt av sig själv och utan att du behöver göra speciellt mycket åt det (annat än hålla området rent). Men inför framtiden så borde du fundera över om någonting behöver göras.
Om det händer igen så kan du t.ex. testa med att spola med kallt vatten över penisen så att erektionen lägger sig snabbare, då tror jag att förhuden är lättare att föra tillbaka till "normalläge". Det kan också vara en fördel att runka med glidmedel. Men om du har märkt även tidigare att förhuden är för trång, om det t.ex. gör ont att dra förhuden helt bakåt över ollonet eller om det inte går så tycker jag att du skall boka tid till en läkare och ta upp saken med hen. Det är inte ett ovanligt problem och det finns saker man kan göra åt det - beroende på hur trång förhuden är.
Så OM det skulle göra ont eller förhuden orsaka problem så tala med en läkare om saken.
Kram
Tessi