Fotboll
22.06.2020
Hej Decibel!
Jag ska operera mig om 1 vecka typ ska operera näsan (skönhetsoperation), jag spelar fotboll i ett lag, men jag undrar över om jag kan fortsätta spela fotboll efter operationen eller om jag ska mst veta några månader innan jag får börja köra igen? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.06.2020
Hej,
Du kommer antagligen att få mer specifika rekommendationer från sjukhuset där operationen görs, och om de inte säger någonting så skall du komma ihåg att fråga dem.
Oftast rekommenderar man att man skall undvika att anstränga sig fysiskt under den första tiden efter en operation. Detta p.g.a. blödningsrisken och att kroppen givetvis behöver lugn och ro för att läka. Men det varierar mycket beroende på vad det är för typ av operation. Bäst är det nog att du förbereder dig på att ha paus med spelandet ett par veckor - men fråga av kirurgen som vet vad det är för operation och vilka risker den medför.
Kram
Tessi