Fråga
26.03.2020
Hej
Den kvinnliga ledaren solo topless brevid mej.Hon frågade inte om det var ok att hon tag av sig.Hon gjorde det bra.Sen ligg hon bryggan.Dom andra som var med tycke inte det var så stor sak.Hon tänkte nog att killar har sett ett bra bröst förut.
Själv var jag deltagare på sommar lägret.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.03.2020
Hej,
Antagligen hade hon ju rätt i det, att du sett bröst förut, MEN det gör det inte okej ändå. Bara för att man har sett nakenhet förut betyder inte att man känner sig bekväm i att vem som helst visar upp sin nakna kropp för en. Och helt tydligt så var det ju någonting som gjorde att det inte kändes okej för dig eftersom du fortfarande funderar på saken.
Det finns ingenting vi kan göra för att ändra på det som hänt. Det du kan göra nu är kanske främst att själv fundera på varför du tror att du blev illa berörd av saken (om det var så du upplevde det) och att öva dig själv på att säga ifrån då liknande saker händer - vilket nog inte är så lätt alla gånger. Vill du så kan du givetvis kontakta arrangören för lägret och berätta om det som hände - det ändrar ju inte på det som redan inträffat men hen har en möjlighet att se till att det inte händer igen.
Det är i dessa situationer som det kan komma fram hur olika människor är, vissa kanske inte tänker alls på saken medan andra kan uppleva det som obehagligt, och du skall komma ihåg att du har rätt till din upplevelse och dina känslor oavsett vad de är. ALLA människor har ett ansvar för hur de behandlar andra och vad de utsätter andra för, och med tanke på din ålder och hennes roll i sammanhanget (ledare) så borde hon ha förstått bättre.
Ta hand om dig.
Kram
Tessi