Gravid igen...
31.07.2020
Hej Decibel! Jag sku måst få lite hjälp me en sak.
Fö ungefär 2 månader sen födde jag en liten flicka. Älskar henne jättemycki å ska göra allt för att hon ska ha de bra. Pappan vet jag dock inte vem det är. Eftersom jag va på en fest och där hade jag sex med typ 3 killar och dum som jag är och så full som jag va så hade jag aldrig kondom. Men spelar inte så stor roll egentligen för hon är ändå min dotter och kommer inte ens försöka börja klura ut vem pappan kan vara.
Nu till problemet...jag har igen haft sex med en kille utan kondom...och är gravid.
Jag vågar inte berätta för min mamma för hon blev redan helt ställd då jag blev första gången gravid som 15 åring och nu bara 2 månader efter mitt första barn ska jag få ett till...
Jag vill verkligen inte göra abort för jag tycker det är fel och jag skulle gå med ångest resten av livet om jag skulle göra det och blir på nått sätt glad av att tänka att ha 2 fina barn i ung ålder. Det som är annorlunda nu är att jag vet vem pappan är. Så borde jag berätta för han? Vad ska jag göra?? Annelie
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
03.08.2020
Hej,
Det allra bästa du kan göra nu är att prata med en vuxen! Vare sig det är din mamma eller någon annan vuxen du känner tillit till. Jag tror inte att din mamma kommer bli arg, det din mamma mest känner är säkerligen oro, vilket lätt kan uttrycka sig i form av ilska.
Det är alltid du som bestämmer vad du vill göra med din graviditet. Men det är otroligt viktigt att du får ett vuxenstöd under och efter din graviditet!
Pappan till barnet har rätt att veta att han ska bli förälder. Om du vet vem han är, och känner honom, tycker jag du ska berätta för honom.
Ta hand om dig!
Kram!
Malin Wiik-Norrman