Grov beslutsångest
05.08.2020
Hej, jag har fått studieplats vid umeå universitet till hösten och jag vet inte om jag vill fara. Det är super svårt att hitta boende och då det är coronatider nu är det så jobbigt för mig då varken familj elöer pojkvän kan komma och hälsa på. Jag har jobb ifall jag tar ett mellanår. Ifall jag skulle ta ett mellanår så kan jag vila hitta på annat och göra allt som jag tycker om. Men samtidigt känns det som om jag behöver lite nya utmaningar. Men det är så jobbigt då min pojkvän bor här i finland och vi inte kan träffas. Vårt förhållande funkar absolut bäst irl. Jag ser för och nackdelar med båda alernativen. Jag blir galen av alla som funderar vad jag ska välja och jag känner mig helt lost. Anon

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatör Piia svarar
24.08.2020
Hej,
Beklagar att du har fått vänta så länge på ditt svar, det har varit svårt att få tag på experter nu då så många har varit på semester. Vi hade hoppats på att någon som vet mer om studierna i Umeå kunde svara, men eftersom du har fått vänta så länge så försöker vi svara själva.
Först och främst - grattis till studieplatsen! Det är ALLTID spännande och skrämmande att flytta, och steget att flytta utomlands är givetvis ännu större än om man bara flyttar till en annan ort. I all synnerhet förstår jag att det känns extra skrämmande just nu då Corona medför så stora frågor i alla situationer. Det finns ingen som kan svara på hur länge eller i vilken omfattning det kommer att påverka oss framöver utan vi får bara försöka följa med och göra det bästa av situationen.
På basen av din fråga så låter det som att din största rädsla ändå är att det skall påverka ditt förhållande till din pojkvän, vilket är helt förståeligt. Det är en helt ny situation att ha ett distansförhållande, och det är inte alltid lätt. Men det finns inte heller någonting som säger att det inte skulle fungera. Det är jätteviktigt med utbildning, och det kommer garanterat att påverka hela ditt liv. Samma sak gäller förstås en relation - men med den skillnaden att man kan ha ett förhållande på distans - medan studierna ofta kräver att man är där. Ett förhållande som fungerar då man är på distans ger också en mycket bra bild av att det är ett förhållande som faktiskt är värt att jobba för.
Du skriver själv att du behöver nya utmaningar, och det skulle absolut vara en utmaning och en möjlighet. Det är ett väldigt konkret sätt att utvecklas och växa, och jag tror att o, detta förhållande är "rätt" så kommer det att klara av utmaningen trots att det är på distans. Jag kan ju inte fatta beslutet för dig, utan det är någonting du måste göra själv (och kanske har hunnit göra redan). Men oavsett vilket beslut du fattar så finns det inte heller direkt någonting "rätt" eller "fel" utan man får göra det bästa av situationen.
Lycka till!
Kram
Tessi och Piia