Hallå, hjälp mig!
22.06.2020
Hej!
Jag har så länge jag kan minnas varit en introvert person och lite blyg av mig. Men nu på senaste tiden har jag börjat tycka att detta begränsar mig ganska mycket. Jag känner att jag inte riktigt kan upprätthålla eller skapa några bra relationer längre, min blyghet liksom begränsar mig på nåt sätt.
Och det värsta är att jag själv inte gillar eller riktigt kan acceptera att jag är blyg och det gör att jag får väldigt dåligt självförtroende, jag vågar liksom aldrig utmana mig att prata med nya människor, för jag tänker hela tiden att personen nog bara kommer uppfatta mig som blyg och stel och det är just så jag inte vill vara!! Jag tror det är därför som andra inte pratar så mycket med mig heller, för de är helt enkelt rädda för att det ska bli stelt mellan oss ifall jag inte säger så mycket eller råkar säga nåt väldigt konstigt på grund av min osäkerhet.
Det finns ju personer som är ganska tysta av sig, men ändå liksom kan prata och upprätthålla sunda relationer till andra för det, och jag har inget emot att inte vara den mest pratsamma, men jag vill ändå kunna ha ett bra självförtroende så att jag inte känner mig så begränsad.
Och jag fattar inte heller hur jag nånsin ska kunna få en pojkvän om jag ska vara så här osäker på mig själv och dålig på att skapa kontakter. Jag måste ju på nåt sätt övervinna min blyghet innan jag börjar tycka om nån på allvar!
Hur ska jag kunna acceptera och leva med min blyghet?? Snälla hjälp mig. Väldigt tacksam för ett bra svar

Ungdomsinformatör Ida svarar
23.06.2020
Hej!
Tack för din fråga! Vi alla är olika, vissa personer är extrovert och andra introvert – någon kanske är däremellan nånstans OCH det är helt okej. Det är lätt hänt att man börjar jämföra sig med andra och där efter börjar man tänka negativa tankar om sig själv, och sen att tänka negativt om sig själv kan orsaka att man börjar må dåligt. De negativa tankarna som kommer är bara tankar, dom är inte sanningen. De tankar du har om hur andra kan uppfatta dig är inte sanningen utan bara tankar.
Det jag vill få fram med det här är att va snäll mot dig själv. Notera när du får tankar som är negativa om dig själv, påminn dig att det är bara tankar – det är inte sanningen. Det kan ta tid att stärka självkänslan, så ha tålamod och ge dig själv tid.
Det är helt okej att man är blyg till en början när man lär känna nya personer, sen när man känner någon bättre så känner man sig avslappnad och vågar man prata mer. Du är så mycket mer än din blyghet – räkna upp minst 5 egenskaper du tycker om hos dig själv. Du kan även läsa upp dessa egenskaper när du fastnar i ett negativt tankemönster.
Här kan du läsa mer om självförtroende och självkänsla – det finns även bra tips på hur du kan stärka din självkänsla och ditt självförtroende.
Du kommer att kunna få en pojkvän i framtiden och också nya vänskapsrelationer.  Läs även kommentaren här nedanför - någon som känner liknande som dig. Ta hand om dig!
Kram, Ida