Hjälp
14.07.2020
Hej. Jag har länge gått och funderat över förhållandet med min sambo som jag varit tillsammans med i nästan 2år, vi är väldigt lik varandra på flera sätt, vi har lika värderingar i livet, vi tänker på samma sätt och vi kommer väldigt bra överens (knappt osams om något någonsin) låter ju bra men det känns inte alltid så bra, jag känner mig uttråkad ofta, vi har inget att prata om och har knappt någon lust att göra något sexuellt.. (känns alltid påtvingat) När vi blev tillsammans var det bättre såklart som det är i början av förhållanden, det var också i samband med att jag försökte komma över mitt ex som vi blev tillsammans och jag var väl rädd att vara ensam.. (han visste inget) han är världens finaste kille och jag älskar honom och bryr mig om honom så mycket men det känns inte som att jag är kär i honom, men att leva utan honom skulle kännas så läskigt.. Jag vet inte vad ja skall göra alls för vi har ju ändå kommit varandra så otroligt nära och jag vet hur förstörd han skulle bli ifall vi gjorde slut.. Annars trivs vi ju bra ihop men det känns inte som något romantiskt.. Känner ju inte att jag absolut inte vill vara med honom men vet inte vad jag vill.. Ibland fantiserar jag om mitt ex och andra människor och känner att jag bra skulle kunna vara med någon annan om inte jag redan hade någon.. Så nu är frågan, vad tycker ni om detta? Borde vi göra slut eller hur skall man stärka förhållandet?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.07.2020
Hej,
Jag förstår din situation. Å ena sidan har ni det bra för det mesta - men å andra sidan kan det kännas som att det kanske borde '"hända mera" om man faktiskt skall fortsätta vara tillsammans. Skall man bygga ett liv på att det är bekvämt eller söka efter någonting som verkligen känns.
Jag kan inte berätta för dig hur du skall göra, men jag kan ge dig några saker att fundera på som kanske kan hjälpa dig att fatta ett beslut eller veta var du själv står. I sig är det inte alls ovanligt att känna som du gör, du är i en sådan ålder där man kanske börjar tänka lite längre och då är det ganska naturligt att man ställer sig själv frågan om det är så här det skall vara. Det att ert sexliv just nu inte är så aktivt är inte heller konstigt - det är helt normalt att inte har samma iver att ligga med varandra efter två år som man hade i börja av ett förhållande, men det är ju bara du själv som vet om du alls attraheras av honom mer, d.v.s. om det är han som gör att du inte är så sugen eller om det är sex i största allmänhet.
Några frågor som du kan svara på för dig själv:
• Om han skulle berätta för dig att han tycker att ni skall göra slut, skulle du då bli ledsen eller lättad? Och hur ledsen skulle du bli? Skulle det kännas som att ditt liv är över eller mest som att du sörjer att du slösat tid?
• Om du tänker på att du skulle leva med honom resten av livet, känns det bra/tryggt eller ångestladdat för att du skulle vilja "hinna med mera"?
Det du kan tänka på är att det inte finns något rätt eller fel. Det är inte "rätt" att fortsätta vara tillsammans om det gör att du känner dig otålig eller olycklig, på samma sätt är det inte "fel" att lämna honom om det är det du vill göra. Jo - han är en bra person och på många sätt den perfekta partnern - men skall du fatta det beslutet redan nu att välja bort förälskelse och passion och vara tillsammans med någon som känns "okej"? Inte heller betyder det att du gör "fel" om du lämnar honom bara för att det gör honom olycklig. Du är alltid först och främst ansvarig för dig själv och det är relationen till dig själv som är viktigast. Om DU känner att du hellre vill leva ett annat liv än du gör just nu så är det din egen magkänsla du borde följa.
Som sagt, jag kan inte berätta för dig hur du skall göra. Det måste vara ditt eget beslut utgående från vad du själv känner. Det är inte heller någonting du behöver bestämma idag utan ge det tid, känn efter. Sedan OM/då du är säker så kommer du nog att veta det.
Många kramar.
Tessi