Hjälp
26.03.2018
Hej jag hade min mins för drygt en två veckor sen och hade samlag igår (oskyddat ) och nu dagen efter ser jag att jag fått lite mens typ ,är det vanligt? Kan jag se ifall jag är gravid en dag efter eller var det nu blir? Tacksam för svar! Isabelle

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.03.2018
Hej.
Oskyddat sex innebär alltid en risk, det vet du. Och tyvärr hade du oskyddat sex på den sämsta tänkbara tiden om det nu är två veckor sedan din mens. Risken finns då att sexet inföll farligt nära din ägglossning. Jag tycker därför att du skall skynda dig iväg till apoteket och köpa ett akut p-piller. Akut p-piller kan inte hjälpa dig OM befruktningen redan skulle ha skett, men OM du inte ännu har haft ägglossning så kan det flytta på den så att inte de spermier som fortfarande simmar omkring i dig kan befrukta ägget.
Det är svårt att säga vad blödningen beror på. Det KAN bero på ägglossning, i värsta fall på nidation (d.v.s. då ett befruktat ägg fäster sig i livmoderslemhinnan) Det KAN också bara bero på att killens penis har kommit åt att stöta mot din livmodertapp och att det då blöder lite.
Så raska tag iväg till apoteket. Det finns inget sätt att se om befruktningen har skett så pass kort tid efter sexet, så det enda du kan göra är att ta akut p-pillret, och sedan vänta och se om mensen kommer. Det lönar sig alltid att testa sig tre veckor efter att man tagit ett akut p-piller bara flör att vara på den säkra sidan, eftersom mensen kan bli hoppig och konstig av pillret.
Beklagar att jag inte kan ge något mer tröstande svar, men såhär ligger det till. Jag förstår att det känns hysteriskt just nu. Använd kondom i fortsättningen så slipper du denna panik.
Kram
Tessi